Followers

Wednesday, November 23, 2011

Haa Punca Otak Rosak ?

Sekarang zaman serba canggih dalam kesibukan rakyat mengejar harta dunia(duit),sampai lua menjaga eset terpenting,bak kata pepatah Garham Bell
"TAK ADA OTAK, TAK ADA LA DUIT."


Pernah dengar pepatah tu ?
kalau tak pernah dengar otak anda ontheway nak rosak laa tu. Sesuai pulak dgn tajuk entri aku pada hari ini.
kat sini aku ada sedikit info tentang punca otak rosak a.k.a GILE.
wahh gitewww !









10 tabiat yg boleh menyebabkan kerosakan otak








1. Sarapan pagi
Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisipada otak dan menjadikannya kurang aktif.Atleast dua atau satu keping Roti sedah memadai.So take your time to breakfast before started your day.









2. Overeating

Jikan nak dibandingkan dengan zaman dahulu, kita terlalu mudah mendapatkan segala
macam jenis makanan di sekeliling kita. Sebut sahaja apa jenis makanan pun, pasti kita tahu di mana untuk mendapatkannya. Selain itu, tekak dan perut seolah-olah selalu ‘meminta-minta’ agar diisi walaupun baru seketika selepas kita menikmati hidangan yang lazat. Ia juga akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.








3. super smoker.
Haa sebut pasal merokok mestikorang tak percayakan, rokok jugak adalah salah satu punce sakit otak. Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh menga kibatkan penyakit 'Alzheimer'. MUNG TAU DOK ALZHEIMER UH NATANG MENDE ?.(ckp ganu wei..).
Korang search kat google, nanti lari tajuk pulak kan..ohh giteww


p/s Adakah tuan punya Bloger merokok ? TETTTtttt








4. Penggunaan Gula yang LEBIH
Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat. Tapi kalau masakan orang Malaysia kalau tak ade masam manis masin nya bukan makanan laa tuh. Sapa nak makan Tawar.haa







5. Pencemaran Udara
Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.







6. Terlebih tidur
Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.INGAT had mase tidur bagi orang dewasa 6jam sudah memadai, 8jam hanya untuk kanak-kanak.
#0hsem








7. Menutup muka dengan bantal ketika tidur
Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.








8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat
Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.Jadi sape yang rase nak demam cepat pergi klinik.


p/s Sorry amir aku promot gamba kau kejap.Orang dah bagi MC nak keje.hmmm







9. Kurang daya imiginasi
imiginasi adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.Tuh yang orang tanye lain , jawab lain tuh..blurrr memanjang..
=.="









10. and the last Jarang Berfikir
Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita. Tapi selalunya orang jarang yang tak berfikir, kecuali orang tuh tidur tak bangun-bangun kan. Nak berak pon kena berfikir.




Great i'm so glad dapat berkongi ilmu dengan pembaca semua.kata orang ilmu jangan kedekut. Untuk kite kite aje !!


Regards,
gaddafi asward.

No comments:

Post a Comment